فروش 23 مدل خودرو بدون قرعه كشی با قیمت مصوب

 

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گام دوم مرحله دوم فروش خودروها از مسیر سامانه یكپارچه (ثبت پنج اولویت خودرویی متقاضیان) از چهارشنبه گذشته آغاز شده و تا چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد. با توجه به سردگمی‌هایی كه در قیمت‌ خودروهای مونتاژی پیش آمد و با توجه به اینكه قیمت خودروهای مونتاژی كه قرار شد براساس مصوبه شورای رقابت باشد، به طور رسمی اطلاع‌رسانی نشده، هنوز تعداد زیادی از مشتریان نمی‌دانند كدام قیمت‌ها ملاك است. در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است

 

پس از ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط از بانك‌ها به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه گذشته (سوم خرداد ) فعال شد تا مشتریان بتوانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام كنند تا در لیست نوبت‌دهی یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی بر مبنای لیست انتظار قرار  گیرند.

هرچند كه سامانه طی دو روز اول (چهارشنبه و پنجشنبه) با اختلال همراه بود اما از شامگاه روز پنجشنبه، این اختلال كه دلیل آن مشكل زیرساختی در عین ترافیك بالای سایت سامانه اعلام شد، برطرف شد و مشتریان تا پایان پنجشنبه شب، ۳۰۰ هزار خودرو ثبت‌نام كردند. سایت سامانه برای این ثبت درخواست خودرویی متقاضیان تا چهارشنبه هفته جاری ( ۱۰ خرداد) فعال خواهد بود.

 

گفتی است كه این طرح در سه قالب طرح ویژه متقاضیان عادی، طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود و ۲۳ محصول از چهار شركت سایپا، مدیران‌خودرو، كرمان‌موتور و فرداموتورز با قیمت كارخانه‌ای (مصوب شورای رقابت) عرضه شده است.

یكی از نكات حائز اهمیت این طرح، قیمت خودروهای مونتاژی عرضه شده به سبب مباحثی بود كه بر سر آن‌ها وجود داشت و به كلافی سردرگم تبدیل شده بود و مردم نمی دانستند خودروهای عرضه شده در این طرح را بالاخره قرار است با كدام قیمت (قیمت مصوب شورای رقابت یا قیمت اعلامی توسط كارخانه‌ها) ثبت‌نام و خریداری كنند.

یادآور می‌شود كه در نخستین روزهای نیمه دوم فروردین ماه امسال، شورای رقابت تصمیم گرفت برای اولین بار بر قیمت خودروهای مونتاژی هم دست بگذارد و تعیین‌كننده قیمت محصولات شركت‌های خودروسازی باشد كه تاكنون از آن‌ها به‌ عنوان خودروسازان خصوصی نام برده می‌شد، اما اكنون كه همه سازوكار آن‌ها از قیمت تا نحوه فروش و... با نظر و دستور نهادهای ذی ربط دولتی تعیین می‌شود، دیگر تفاوتی با ایران‌خودرو و سایپا ندارند. 

همانطور كه اشاره شد، تصمیم قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت در جلسه روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ این شورای اتخاذ شد اما پروسه تصویب، یك ماه به طول انجامید و پس از امروز و فرداهای بسیار شورای رقابت برای تعیین تكلیف این موضوع، در نهایت قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت ماه تصویب  و یك روز بعد اعلام شد؛ پس از آن هم دو هفته‌ تصویری از این مصوبه منتشر نشد و  مشخص نبود كه مصوبه شورای رقابت به كدام نهاد ابلاغ شده بود. ضمن اینكه وزارت صمت یا سازمان حمایت هم هیچ ابلاغیه‌ای به شركت‌های خودروساز ارسال نكردند؛ بدین ترتیب باتوجه به اینكه قیمت خودروهای مونتاژی تعیین تكلیف نشده بود، خودروسازان مونتاژی هم بر سر قیمت‌های جدید خود كه بر اساس تورم و افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید اعمال كرده بودند، ایستادند. 

در نهایت اما وزارت صمت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان پنج شركت خودروساز مونتاژی و مسئولان سازمان حمایت، تكلیف خودروهای مونتاژی را مشخص كرد و خودروسازان بالاخره مصوبه شورای رقابت را پذیرفته و ملزم به عرضه محصولات با قیمت‌های مصوب شورای رقابت شدند؛ پس از آن نیز سازمان حمایت در اطلاعیه‌ای، ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شركت‌های خصوصی اعلام كرد.

در نهایت باید گفت كه با توجه به پذیرش مصوبه شورای رقابت توسط خودروسازان خصوصی و الزام آن‌ها به عرضه با این قیمت‌ها در مرحله دوم فروش یكپارچه خودروها، خودروهای این مرحله (هم محصولات عرضه شده توسط سایپا و همچنین قیمت خودروهای مونتاژی) به شرح زیر است: