سن فرسودگی خودرو

در ایران، خودروهایی وجود دارند كه بالای بیش از ۳۰ سال عمر كرده و هنوز در چرخه تردد هستند. این‌ها از متهمان درجه یك آلوده‌سازی هوای شهرها هستند. اما اجازه بدهید كه نگاهی دقیق‌تر به سن فرسودگی خودروها در ایران داشته باشیم:

  •       سن فرسودگی خودروهای سواری: ۲۰ سال
  •       سن فرسودگی خودروهای سواری دولتی: ۱۵ سال
  •       سن فرسودگی خودروهای تاكسی: ۱۰ سال
  •       سن فرسودگی خودروهای مینی‌بوس: ۱۵ سال
  •       سن فرسودگی اتوبوس شهری: ۱۰ سال
  •       سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری: ۱۵ سال
  •       سن فرسودگی كامیون كِشنده: ۲۵ سال
  •       سن فرسودگی وانت: ۱۵ سال
  •       سن فرسودگی موتورسیكلت: ۱۰ سال

خودروهایی كه به این سنین می‌رسند باید مراحلی را طی كنند و اسقاط شوند. اما چه شرایط و مراحلی در این زمینه وجود دارد؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.

 

 

شرایط اسقاط خودروهای فرسوده

برای اینكه مشخص شود، خودرویی فرسوده است و نیاز به ورود به فرایند اسقاط دارد، عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه، عوامل زیر در احتساب سن فرسودگی خودرو نقش دارند:

  •       میزان آلایندگی وسیله نقلیه
  •       پایین‌بودن سطح ایمنی خودرو
  •       و… .

برای اینكه خودرویی وارد فرایند اسقاط شود، باید در دسته فرسوده‌ها قرار بگیرد. وامی هم به دارندگان این خودروها داده می‌شود تا بتوانند با سپردن خودروی خود به فرایند اسقاط و خارج‌شدن از دور، وسیله دیگری تهیه كنند. البته باید بدانید كه اسقاط‌كردن خودرو هزینه‌ای در حدود ۷ میلیون تومان دارد و وامی كه به صاحبان این خودروها بعد از اسقاط تعلق می‌گیرد، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون است.