ثبات در نرخ دلار، نوسان قیمت خودرو را كاهش داده و از جهش قیمت خبری نیست، اما بازار در سایه سكوت خبری درباره خودروهای وارداتی، همچنان به هر خبری در این حوزه واكنش نشان می‌دهد و ركوردهای قیمتی جدیدی در كارنامه بعضی خودروهای سواری به ثبت‌ می‌رسد.

بازار خودرو - سمند

فرخنده رفائی: آخرین تحولات و اخبار در بازار خودرو مصوبه كمیسیون صنایع مجلس درخصوص واردات خودروهای كاركرده و پس از آن، مصوبه اخیر شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری خودرو بود.

شورای رقابت در دستورالعملی ۷‌بندی برای تنظیم قیمت خودروی سواری كه روز یكشنبه تصویب و ابلاغ شد، قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل را براساس ترازیابی با تولیدات مشابه خارجی و فروش آنها را از طریق سامانه یكپارچه مصوب كرده است.

روز گذشته بعضی از فعالان بازار از افزایش ۵‌تا۸درصدی قیمت‌ خودرو بلافاصله پس از انتشار این مصوبه خبر دادند تا نگرانی‌ها درباره واكنش بازار به این مصوبه افزایش یابد، اما به اعتقاد رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، واكنش بازار نسبت به این موضوع چشمگیر نبود و قیمت‌ها نهایتا یك تا ۲میلیون تومان بالا و پایین شد كه این تغییرات نیز موقتی است.

سعید مؤتمنی در این زمینه به همشهری گفت: مشكل بازار خودرو محدودیت عرضه و انحصار است. شورای رقابت از نظر قانونی ورود كرده و معتقد است جایی كه انحصار هست ناظر هم باید باشد، اما مشكل بازار با این اقدامات حل نمی‌شود و این قبیل تصمیمات اگر تأثیری هم بر بازار داشته باشد، موقتی و به‌صورت مسكن است.

وی اضافه كرد: خودرو چه در قرعه‌كشی به فروش برسد، چه شورای رقابت قیمت بدهد و چه در بورس كالا فروخته شود به‌هرحال مشكلی را از بازار حل نمی‌كند؛ مشكل بازار زمانی حل می‌شود كه انحصار را از بین ببریم، واردات آزاد باشد و نیاز بازار تامین شود. وقتی نیاز بازار تامین شود، دیگر فاصله قیمتی وجود نخواهد داشت. ما در سال‌های گذشته نتوانستیم نیاز بازار را تامین كنیم و كمتر از نیاز كالا به بازار عرضه كردیم؛ در نتیجه فاصله قیمتی بین كارخانه و بازار زیادشده و می‌بینیم كه مشكلاتی را برای مصرف‌كنندگان خودرو و دیگر كالاها ایجاد كرده؛ چون افزایش قیمت خودرو روی قیمت دیگر كالاها هم تأثیر می‌گذارد.

مقایسه با كدام خودروی خارجی؟

شورای رقابت در مصوبه اخیر خود مبنای نرخ‌گذاری خودروهای سواری تولید داخل را ترازیابی و مقایسه با حداقل ۳خودروی خارجی و رتبه‌بندی براساس شاخص رقابت‌پذیری در سطوح A تا G اعلام كرده است؛ شیوه‌ای كه برای فعالان این حوزه سؤالاتی را ایجاد كرده است.

موتمنی با انتقاد از این شیوه برآورد قیمت گفت: خودروهای تولید داخلی با كدام خودروی خارجی قابل مقایسه است؟ ماشین‌های مونتاژی چینی با كدام خودروها قرار است ترازیابی شوند؟ این خودروها را در چندماه گذشته با هر قیمتی كه خواسته‌اند فروخته‌اند و ماشین ۵۰۰میلیونی تا ۲میلیارد تومان به فروش رسیده است. آیا این ماشین با ماشین خارجی ۳۰هزار دلاری قابل قیاس است؟

موتمنی مبنای درست قیمت‌گذاری را قیمت تمام‌شده دانست و افزود: تا جایی كه من می‌دانم هر كالایی كه تولید می‌شود قیمت تمام شده‌ای دارد كه با لحاظ كردن سودی برای تولیدكننده قیمت نهایی آن تعیین می‌شود و این امكان ‌كه من بتوانم كالای تولیدی خود را به‌دلیل بی‌رقیب بودن با هر قیمتی بفروشم نباید وجود داشته باشد. به اعتقاد این فعال بازار خودرو، شورای رقابت باید كار قانونی خود را انجام ‌دهد و كالا را با توجه به هزینه تمام‌شده و میزان تورم قیمت‌گذاری ‌كند.

استقبال از واردات خودروهای كاركرده

تداوم التهابات بازار خودرو در ماه‌های اخیر و تأخیر جدی در روند واردات خودرو، باعث شد مجلس هفته گذشته طرح واردات خودروهای كاركرده را در كمیسیون صنایع به بحث بگذارد. براساس این طرح كه یكشنبه هفته گذشته در كمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید، واردات خودروهای كاركرده با عمر ۵ تا ۸سال در دستور كار قرار گرفت تا با توجه به قیمت پایین‌تر و امكان واردات با تیراژ بالاتر، بازار خودرو را یك گام به تعدیل قیمت نزدیك‌تر كند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران نیز با استقبال از این طرح، واردات خودروهای كاركرده را اقدام مؤثری در جهت تنظیم بازار دانست.

موتمنی گفت: اگر بخواهیم التهابات بازار خودرو فروكش كند باید اجازه دهیم خودروهای خارجی چه كاركرده و چه‌ نو، با تعرفه پایین به كشور وارد شوند تا بازار اشباع شود و اما و اگرها به پایان برسد.

موتمنی تأكید كرد: تنها در چنین شرایطی است كه بازار راه خودش را پیدا می‌كند، وگرنه بازی با كلمات و مصوبات و طرح‌های مختلف واكنش مثبتی در بازار ایجاد نمی‌كند.

ریزش قیمت‌ها با واردات خودروهای كاركرده

سعید مؤتمنی در تشریح مزیت‌های واردات خودروهای كاركرده اضافه كرد: كیفیت خودروهای خارجی مثل هیوندا، تویوتا، نیسان و دیگر برندها بالاست و با گذشت ۵سال از تاریخ تولید، نیاز به تعویض قطعه ندارند.

به‌گفته این كارشناس، خودروهای داخلی سر ۳هزار كیلومتر نیاز به تعویض قطعه دارند؛ درحالی‌كه خودروهای خارجی حتی تولیدات كره و ژاپن ممكن است تا ۲۰۰هزار كیلومتر هم نیاز به تعویض قطعه نداشته باشند و كیفیت این خودروها مورد تأیید است. واردات این خودروها در شرایطی كه مصرف‌كننده با توجه به شرایط اقتصادی انتخاب دیگری هم ندارد، می‌تواند در ساماندهی بازار نقش مؤثری داشته باشد و بالانس قیمتی در بازار ایجاد شود.

موتمنی معتقد است واردات خودروهای كاركرده می‌تواند قیمت خودروهای خارجی را كه هم‌اكنون بیش از اندازه بالا رفته، كنترل كند و در كاهش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی نیز مؤثر باشد.

وی افزود: ۲۰۷دنده‌ای الان حدود ۶۰۰میلیون تومان قیمت دارد و خودروهای مونتاژی ۲میلیارد تومان فروخته می‌شوند؛ درحالی‌كه این رقم‌ها قیمت واقعی آنها نیست و اگر برندهای خوشنام وارد كشور شوند، قیمت آنها قطعا ریزش خواهد داشت.

كد خبر 740132