نحوه خرید و فروش قانونی حواله خودرو اعلام شد

 

شركت در قرعه كشی خرید و فروش خودروی شركت های تولید كنندگان داخلی ماشین، نظیر ایران خودرو و سایپا، یكی از راه هایی است كه افراد متمایل به استفاده از كالای داخلی و خودروی صفر، انتخاب می كنند. بدین صورت كه در قرعه كشی، ثبت نام كرده و پس از برنده شدن در آن، با واریز پیش قسط، اقدام به دریافت حواله خودرو از تولید كنندگان می نمایند تا ظرف موعد مقرر و پس از پرداخت كلیه هزینه خودرو، ماشین صفر، با قیمتی ارزان تر از قیمت روز بازار، به خریدار، تحویل شود.

حواله خودرو چیست؟

حواله خودرو، قراردادی است كه بین شركت خودروسازی و خریدار نوشته می‌شود و بنابر آن شركت سازنده موظف می‌شود با پرداخت وجه توسط خریدار، در زمان مشخصی خودرو را به او تحویل دهد. در حقیقت حواله خودرو به نوعی نشان‌دهنده مالكیت خودرو است.

اما برخی از افرادی كه اقدام به خرید خودروی صفر از كارخانه می‌كنند، به دلایلی پیش از تحویل خودرو، حواله آن را به شخص دیگری می‌فروشند.

شرایط خرید و فروش حواله ماشین

خرید و فروش حواله خودرو در صورت قانونی بودن، با تنظیم قراردادی بین خریدار و مالك با ثبت آن در دفترخانه اسناد رسمی میسر است.

بنابر مفاد این قرارداد، تمام حقوق و اختیارات خودرو كه در حواله به نام مالك ثبت شده به خریدار منتقل می‌شود.

بعد از تنظیم این قرارداد، خریدار می‌تواند با در دست داشتن این قرارداد و حواله خودرو به نمایندگی‌های مربوطه مراجعه كرده و خودرو را به صورت قانونی به نام خود دریافت كند.

نحوه خرید و فروش قانونی حواله خودرو

در شرایطی كه امكان فروش وكالتی و یا نقل و انتقال حواله خودرو به هر شكلی، در قرارداد بین خریدار برنده شده و تولید كننده در قرعه كشی موجود باشد، مراحل و نحوه خرید و فروش حواله ماشین به شرح زیر است.

  • در مرحله نخست طرفین به نمایندگی های مجاز یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه كرده و در اختیار تام، صحت عقل، اراده خود و اهلیت قانونی بر نقل و انتقال و خرید فروش حواله خودرو اقدام می نمایند. البته این پروسه در قالب فروش وكالتی یا انعقاد عقد صلح با ارائه وكالت تسخیری در فروش از سوی فروشنده و ادای ثمن معامله از سوی خریدار محقق می شود.
  • در مرحله دوم طرفین جهت و موضوع معامله را مشخص نموده كه باید قانونی و مشروع باشد.
  • در مرحله سوم با اجرای مراحل قانونی، طرفین بایستی از قرار مدارك هویتی كلیه مدارك لازم مانند حواله خودرو را ارائه دهند. سپس با مطالعه قرارداد، آن را امضا نمایند. البته اگر طرفین سواد كافی برای امضا نداشته باشند از اثر انگشت با حضور شاهد و محضردار استفاده می كنند. زیرا همین اثر انگشت برای نقل و انتقال سند رسمی در حواله ماشین كافی است.
  • مرحله چهارم به دو شركت معتبر ایران خودرو و سایپا اختصاص دارد. البته هر كدام از شركت ها واگذاری حواله خودرو و امكان قرارداد صلح را ممنوع كرده اند و خودرو را در زمان تعیین شده و تنها به شخص صاحب حواله تحویل می دهند.قابل ذكر است كه اگر سند ماشین در رهن تولید كننده با بازه زمانی یك سال باشد، تحویل خودرو بعد از یك سال همچنان به اسم خریدار اصلی خواهد بود. پس در صورت هرگونه تخلف در طول یك سال به اسم صاحب حواله ثبت می شود كه مشكلاتی برای او به وجود می آورد.
  • مرحله پنجم مختص به كلاهبرداران و فروش حواله ماشین به چندین نفر است. زیرا با وجود اعلام ممنوعیت و فروش حواله از طرف نمایندگی های معتبر، امكان واگذاری حواله به سایر افراد وجود ندارد. بنابراین متقاضیان خریدار حواله به احتمال زیاد با مساله كلاهبرداری مواجه می شوند.

مزایای خرید حواله خودرو

خرید حواله خودرو از نمایندگی های معتبر و به صورت مستقیم از مزایای زیادی برخوردار است. زیرا مبلغ پرداختی برای ماشینی كه به شكل حواله ای خریداری می گردد در مقایسه با هزینه پرداختی در بازار خیلی به صرفه تر می باشد. همچنین ثبت سند مالكیت در همان مرحله اول از نمایندگی به نام فرد خریدار بوده كه به همراه خود یك سند تك برگ نیز دارد. البته متقاضی برای تنظیم سند به دفترخانه مراجعه نكرده و در وقت و هزینه او صرفه جویی می شود. سپس خودرو صفر و با اطمینان بالا در اختیار خریدار قرار گرفته و احتمال سودجویی كلاهبردار به صفر می رسد.

 

عوامل مؤثر بر قیمت حواله ماشین

خرید و فروش حواله خودرو به افراد دیگر همیشه از طریق دلال ها صورت نمی گیرد. زیرا برخی مواقع فرد خریدار به دلیل نبود پول كافی جهت پرداخت مبلغ باقی مانده، مجبور به فروش خودرو می شود. به ویژه اگر حواله مختص به ماشین های غیر اقتصادی مانند خودروهای وارداتی، چینی و دیگنیتی باشد. البته احتمال افزایش مدت زمان جهت تحویل خودرو وجود داشته و متقاضی از خرید خود پشیمان می شود. بنابراین جهت خرید یا فروش حواله، عواملی همچون مدل ماشین، نوسانات قیمت در بازار روز و بازه زمانی جهت دریافت حواله موثر می باشند. برای مثال حواله ماشین یك ماهه از حواله ماشین 45 روزه مسلما گرانتر است. در حالت كلی بازار روز ماشین در مشخص نمودن قیمت نهایی خودرو نقش بسزایی دارد.

فروشنده حواله خودرو از این معامله سود خواهد برد كه چنین معامله ای هم برای فروشنده و هم برای خریدار یك بازی سودآور و برد-برد محسوب می شود. بنابراین سود زیاد فروش حواله ماشین روز به روز بر داغی بازار معاملات می افزاید. البته بعضی از شركت های خودرو، فقط فردی كه حواله به اسم او است را مالك اصلی خودرو می دانند. بنابراین در چنین شرایطی شخص دوم به عنوان خریدار بایستی شماره پلاك ماشین را تعویض نماید. پس برای تعویض پلاك باید از قبل با قوانین آن آشنا بود. زیرا به غیر از این كلیه عواقب اختلاف اطلاعات مابین صاحب خودرو و مالك حواله بر عهده خریدار اولیه می باشد.

آیا خرید و فروش حواله ایران خودرو و سایپا، قانونی است؟

بنابر اعلام شركت‌های ایران خودرو و سایپا، واگذاری و فروش حواله خودرو ممنوع است.

این دو شركت خودروسازی اعلام كرده‌‌اند هیچ مسئولتی درباره معامله حواله محصولات خود ندارند و عواقب این معامله بر عهده طرفین معامله خواهد بود.

بنابراین برنده اعلام شده در قرعه‌كشی محصولات سایپا و ایران خودرو به عنوان مشتری نهایی شناخته می‌شوند و همه مدارك و اسناد خودرو به نام او صادر می‌شود.

 

*نحوه خرید و فروش حواله خودرو