اگر دنبال سود و سرمایه هستید این خودرو را بخرید

 

هفته گذشته‌ شورای رقابت قیمت فروش برخی خودروهای مونتاژی در كشور را مصوب كرد؛ این قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی كه برای نخستین بار و با انحصاری تشخیص دادن شدن بازار این خودروها توسط شورای رقابت انجام شد، موجب كاهش بسزای قیمت آنها شد و مردم متوجه شدند كه تا پیش از این، مونتاژكاران چه میزان در نداشتن تعهد به مردم، گران‌فروشی كرده‌اند.

ابلاغ قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت

امروز هم اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت گفت: ‌مصوبه شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، لازم الاجرا است و این قیمت‌ها ‌به وزارت صمت ابلاغ شده است.

با توجه به گران‌فروشی مونتاژكاران، تلاش كردیم در چند گزارش قبلی‌ به اختلاف قیمت خودروهای مونتاژكاران در كشورمان و كشورهای همسایه و كشور تولیدكننده ( چین) بپردازیم.

 

در این راستا به بررسی قیمت خودروهایی نظیر تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو، فیدلیتی و دیگنیتی در بازار ایران و كشورهای همسایه از جمله عراق، امارات، عربستان و پاكستان پرداخته شد كه نشان ‌داد در تولیدات مدیران خودرو، قیمت تعیین‌شده از سوی كارخانه مونتاژكننده با قیمت این محصولات در بازار آزاد كشورهای همسایه، بیش از یك میلیارد تومان هم اختلاف وجود دارد.

در مورد تولیدات بهمن خودرو هم شرایط به همین گونه است و اختلاف زیادی بین قیمت تولیدات این گروه خودروسازی كه از سوی مونتاژكننده تعیین شده بود با بازار كشورهای همسایه وجود دارد. برای مطالعه گزارشات مذكور با تیترهای (اختلاف یك میلیارد تومانی قیمت‌ تیگو ۸ پرو در امارات و بازار ایران) و (عرضه ‌دیگنیتی و فیدلیتی با نرخ‌ زیر ۶۰۰ میلیون تومان در چین‌) می‌توانید به اینجا و اینجا مراجعه كنید.

حال در گزارش پیشِ رو به اختلاف قیمت مونتاژكننده خودروی لاماری در داخل و كشورهای همسایه می‌پردازیم؛ این خودرو از دیگر محصولات دانگ‌ فنگ چین است در داخل كشورمان توسط شركت آرین پارس موتور مونتاژ می‌شود.

لاماری ‌با قیمت ۶۱۶ میلیون تومان در بازار چین به فروش می‌رسد

نخست باید گفت كه این خودروی چینی نسبتا كم آپشن در بازار خود چین بین ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار به فروش می‌رسد كه با احتساب نرخ دلار آزاد ۵۰ هزار تومانی ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد، اما خودروسازان، خودروهای مونتاژی را با قیمت ارز حواله‌ای كه امروز حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده، وارد كرده‌اند كه با احتساب این قیمت خودروی لاماری حداكثر با قیمت ۶۱۶ میلیون تومان در بازار چین به فروش می‌رسد.

لاماری اما در بازار آزاد ایران بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دست به‌دست می‌شود و از سوی كارخانه هم یك میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

قیمت تمام شده لاماری در امارات‌ ۸۳۰ میلیون تومان

قیمت لاماری در بازار عراق هم ۳۲ میلیون دینار معادل حدود ۹۰۰ میلیون تومان است. این خودرو در بازار امارات هم حدود ۸۳۰ میلیون تومان بر اساس نرخ ارز حواله‌ای به فروش می‌رسد.

لاماری كه تولید شركت دانگ فنگ چین است، و با نام فورسینگ تی۵ اِوو (Forthing T۵ Evo۹) در بازار كشورهای همسایه و عربستان شناخته می‌شود، در ریاض هم ۹۷ هزار ریال سعودی و بر اساس نرخ ارز حواله‌ای حدود یك میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

این خودروی چینی در بازار كویت با قیمت ۶۹۵۰ دینار به فروش می‌رسد كه بر اساس نرخ ارز حواله‌ای معادل ۹۰۰ میلیون تومان است.

در قطر هم خودروی لاماری با احتساب مالیات ارزش افزوده كه معادل ۵ درصد است ۱۱۰ هزار ریال قطر به فروش می‌رسد كه با حذف مالیات ۵ درصدی ارزش افزوده معادل ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ ریال و برابر با حدود یك میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

لازم به ذكر است كه ما در گزارش خود ۲ نوع نرخ ارز را لحاظ كرده‌ایم كه شامل نرخ ارز حواله مركز مبادله و نرخ ارز غیررسمی است، در حالی كه شورای رقابت برای تعیین قیمت مصوب خودروهای مونتاژی در هفته گذشته، قیمت ارز اسكناس مركز مبادله را مبنا قرار داد كه این خود به نوعی در راستای كسب سود بیشتر مونتاژكاران است، در حالی كه می‌توانست نرخ ارز حواله مركز مبادله مبنا قرار گیرد.

به هر حال با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، بازار پرنوسان و پرالتهاب این خودروها مدیریت شد و به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران استان تهران فقط در یك هفته تا ۴۰۰ میلیون تومان از قیمت بازار خودروهای مونتاژی كاسته شد.

 

* سود و سرمایه در خرید خودرو