مالیات بر عایدی سرمایه برای خودروهای سامانه یكپارچه آری یا خیر؟

 

موضوع اخذ مالیات از خودروهای سامانه یكپارچه در حالی مطرح است كه بر اساس طرح مالیات بر عایدی، فروش خودرو زیر

یكسال مشمول مالیات خواهد شد؛ این در حالیست كه فروش خودروهای طرح سامانه یكپارچه، زیر یكسال ممنوع و طی این مدت

سند خودرو در رهن شركت باقی خواهد ماند؛ بنابراین باید ببینیم این طرح برای خودروهای سامانه یكپارچه چگونه اجرایی خواهد

شد.

به گزارش ایسنا، دولت در سال جدید تصمیم گرفته برای كوتاه كردن دست دلالان و دور نگه داشتن آن‌ها از بازارهای سرمایه‌ای

همچون مسكن و البته خودرو، موضوع اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را تعریف كند.  

هدف از این طرح، جلوگیری از پولشویی، ایجاد نظم و پیش‌بینی پذیری در بازار و كاهش نوسان‌های قیمتی، كاهش نرخ تورم و

همچنین كاهش جلوگیری از فرار مالیاتی بوده است.

در بخشنامه‌های طرح یكپارچه فروش خودروها ذكر شده، زین پس خودروهای عرضه شده در سامانه ، بر اساس طرح اخذ مالیات

بر عایدی خودروها ، در زمان خرید و فروش خودرو، بخشی از سود ایجادشده، به‌عنوان مالیات بر سود فروش، از فروشنده اخذ

خواهد شد.

گفتنی است كه از زمان فروش محصولات خودروسازان به روش قرعه‌كشی طی سال‌های اخیر تاكنون كه فروش در قالب سامانه

یكپارچه تخصیص و  از طریق قرعه‌كشی نوبت‌دهی انجام می‌شود، اختلاف قیمت كارخانه تا بازار آزاد، انگیزه خرید از كارخانه و

فروش در بازار آزاد و كسب سود را قوت بخشید و تبدیل به سرمایه‌گذاری هیجان‌انگیزی شد؛ تا حدی كه دلالان را به اجاره كارت

ملی افراد با در نظر گرفتن سهم برای آن‌ها از این سود، ترغیب می‌كرد.

بنابراین همانطور كه اشاره شد، دولت طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو را تعریف كرد و حتی خودروهای عرضه شده در

سامانه یكپارچه فروش خودرو را نیز مشمول این مالیات دانست.

البته به طور كلی و بر مبنای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (در صورت تصویب طرح و قانون شدن آن)،  مالیات بر عایدی

سرمایه،  صرفا در صورت فروش و انتقال خودروهای با هدف غیر مصرف برای فروشنده، اعمال می‌شود؛ بنابراین متقاضی كه

خودرو را برای مصرف خریداری و نگهداری می‌كند، از این مالیات معاف خواهد بود.

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو ، در طرح فروش یكپارچه بدین صورت محاسبه می‌شود كه چنانچه مشتری طرح،

كمتر از سه سال از تحویل خودرو، اقدام به فروش و انتقال خودرو خود كند، بایستی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد، از سود حاصل از

فروش را به عنوان مالیات بر عایدی بپردازد؛ اما اگر خودرو بیش از سه سال نگهداری شود مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت.

با توجه به اینكه سند خودروهای طرح یكپارچه، یكسال در رهن شركت خواهد ماند و مشتری قانوناً اجازه فروش آن را ندارد (هر

چند كه خرید و فروش حواله‌ها كم نیست)، كاركرد این طرح برای یكسال اول (قانوناً) موضوعیت پیدا نمی‌كند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه، اعلام كرده است: اطلاعات همه خریداران خودرو از سامانه یكپارچه برای

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار خواهد گرفت.

همچنین گفته شده كه اجرایی شدن قانون مبارزه با پولشویی و مالیات بر عایدی درآمد سرمایه به‌گونه‌ای است كه قابلیت رصد

افرادی كه طی سال‌های اخیر، خرید و معاملات خودرویی به‌نام خود یا بستگان خود داشته‌اند، از طریق راه‌اندازی سامانه متمركز

فراهم شده است.

اگر متقاضی به امید استفاده از اختلاف قیمت بازار و كارخانه و جذب سود آن، به طور مثال خودرویی را ۲۰۰ میلیون تومان از

كارخانه خرید و در بازار آزاد به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخت؛ بایستی ۳۰ درصد از عایدی این معامله را به عنوان مالیات

بپردازد.

از سوی دیگر شنیده‌ها حاكی از آن است كه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (۹ درصد دیگر) هم به زودی در خرید و فروش خودروها حاكم خواهد شد؛ بدین ترتیب با راه‌اندازی سامانه مذكور قریب به ۵۰ درصد سود هر معامله خودرویی به عنوان

مالیات اخذ خواهد شد. در حقیقت دیگر خرید و فروش خودرو نمی‌تواند محلی برای سودهای هنگفت باشد.

گفتنی است كه ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جلسه روز ۱۱ اردیبهشت ماه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ این

ماده چهار كالای مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص می‌كند كه رئیس مركز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی

كشور نیز به ارائه توضیحاتی درمورد این ماده پرداخته است.

لازم به ذكر است كه مالیات بر عایدی سرمایه،  طرحی است كه در مجلس، تحت بررسی است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده و

به قانون تبدیل نشده است. اما، به محض تصویب در مجلس و انتشار آن، با گذشت مهلت قانونی بعد از انتشار،  تمامی مفاد آن

قابلیت اجرایی دارد.

 

 

 

پرداخت مالیات در طرح خودرو های یكپارچه